maandag 29 maart 2010

Welkom op deze website!

Ik ben er achter gekomen dat een of meerdere personen op verschillende forums zich als mij voordoen onder valse namen. Een voorbeeld is iemand met de gebruikersnaam "pax" maar ik heb ook al andere namen voorbij zien komen. Berichten die onder een andere naam dan "Lottewwjd" zijn gepost zijn vrijwel zeker NIET van mij afkomstig.

Een voorbeeld is http://xandernieuws.punt.nl/?id=621430&r=1&tbl_archief=&


hier doet een zekere "pax" zich voor als mij. Dit is niet door mij gepost. Voor zover ik mij herinner heb ik nog nooit iets op xandernieuws.punt.nl gepost.





Mijn naam is Lotte Cremers, 25 jaar, Christen en voormalig Atheïst (iemand die niet in God gelooft). Deze website is met name bedoeld voor mensen die niet in God geloven zoals ik een aantal jaar terug nog deed. Op deze website publiceer ik mijn online boek "Het bestaan van God - Hoe we kunnen bewijzen dat God bestaat en waarom het essentieel is voor jouw leven". Dit is een gratis online boek en ik verdien hier op geen enkele manier aan.

Voor wie is deze site bedoeld?
Dit boek is met name gericht op Atheïsten die nog weinig over het bestaan van God hebben nagedacht en die beperkt bekend zijn met filosofie, wetenschap, geschiedenis en theologie. Er is zeer veel goede informatie te vinden over de Christelijke Apologie (argumenten voor God's bestaan en een verdediging van het Christendom) maar veel van deze informatie is in het Engels en is vaak zeer moeilijk te begrijpen voor "de gewone mens". Daarom schrijf ik dit boek om voor een goede, uitgebreide maar makkelijk te begrijpen bron te zorgen waarin ik de vaak erg zware filosofische, wetenschappelijke, historische argumenten en theologie uitleg op het niveau van de gemiddelde mens die in deze gebieden niet zo thuis is. Daarnaast is het ook voor mijn mede-christenen een goede bron om hun geloof te versterken, met name wanneer zij zelf niet zo bekend zijn met de Christelijke apologie.

Navigeren op deze site:
Een nadeel aan blogspot is dat blogs in de geschreven volgorde worden weergegeven en per maand worden bijgehouden. Het is dus het beste om te navigeren via de balk aan de zijkant. Daar zie je de indeling van het boek in volgorde en kun je makkelijk van deel naar deel gaan. Ik probeer deze lijst ook bij te houden en overzichtelijk te houden. Lees het boek alsjeblieft wel in volgorde.

Waarom schrijf ik dit boek?
Ik haal geen enkel direct voordeel uit dit boek, ik verdien er geen geld aan en ik zal waarschijnlijk de meeste mensen die dit lezen nooit ontmoeten, hoogstens via e-mail of msn leren kennen. Ik schrijf dit boek niet voor mijzelf, maar omdat deze informatie de belangrijkste informatie is die je maar kunt indenken. Ik wil ook vooral zorgen voor een goede, respectvolle, makkelijk te lezen en interessante bron voor hedendaagse Nederlandse jongeren. Ik weet dat 9 van de 10 jongeren een vaak zeer beperkt beeld hebben van religie en het beeld dat ze hebben is vaak erg negatief. Dat negatieve beeld wil ik met dit boek veranderen. Ik wil laten zien dat het Christelijke wereldbeeld logisch, rationeel, goed onderbouwd, kritiek kan weerstaan, interessant, belangrijk en aantoonbaar de waarheid is. Ik wil je ook zeer kritisch naar je eigen overtuigingen en wereldbeeld laten kijken. Ik zal ook met name in hoofdstuk 3 mijn eigen verhaal vertellen over hoe ik van Atheïst tot Christen bekeerd ben. In datzelfde hoofdstuk laat ik ook zien waarom het Christendom daadwerkelijk zo essentieel voor je leven is en waarom het zo ontzettend belangrijk is dat je je met dit vraagstuk bezig houdt. Ik zal je zeggen dat het mijn leven totaal heeft veranderd.

Korte uitleg over de indeling van het boek
In de inleiding leg ik met name uit wat "apologie" nu daadwerkelijk is.

In Hoofdstuk 1 ga ik in op waarom deze vraag: "bestaat er een God?" zo'n belangrijke vraag is en waarom het zo vreemd is dat zoveel mensen deze vraag benaderen met een totale desinteresse. Met name die ongeïnteresseerde houding van "wat maakt het uit" en "ik zie het allemaal wel" en "dat weet toch niemand" probeer ik in dit hoofdstuk te doorbreken

In hoofdstuk 2 ga ik in op verscheidene bewijsstukken voor God's bestaan. Ik geef eerst een korte inleiding op wat filosofie is en op filosofisch redeneren. Vervolgens geef ik 6 algemene argumenten voor God's bestaan en daarna nog 2 argumenten om aan te tonen dat die God de Christelijke God is.

Hoofdstuk 3 is het belangrijkste hoofdstuk uit het boek. Hierin geef ik definitief antwoord op waarom de vraag "bestaat God" de allerbelangrijkste vraag is die je je kunt stellen en geef ik de centrale Christelijke boodschap die van absoluut levensbelang is. Dit hoofdstuk bevat de kern van het boek: namelijk wat te doen met het feit dat God bestaat? In dit hoofdstuk geef ik ook mijn persoonlijk verhaal van mijn bekering van Atheïst tot Christen op 21 jarige leeftijd. Daarnaast leidt ik je in tot te belangrijkste Christelijke doctrines (leringen)

In hoofdstuk 4 behandel ik de meest voorkomende Atheïstische argument voor God's niet-bestaan. "Waar komt God vandaan?" "Waarom is er zoveel pijn en lijden in de wereld?" "Is de bijbel niet onwetenschappelijk en onhistorisch?" "Is het Christendom niet gewoon afgeleid van oudere religies en heeft Jezus nooit echt bestaan?" "Is de bijbel niet ontzettend bruut en gewelddadig? Staat de bijbel niet vol met tegenstrijdigheden?"
Ik weerleg deze en meer argumenten in dit hoofdstuk.

In hoofdstuk 5 ga ik in op andere religies. Waarom zou Christendom namelijk van al die religies in de wereld de enige juiste zijn? Ik bekijk de belangrijkste wereldreligies en laat zien dat het Christendom met hoofd en schouders boven de andere religies uitsteekt als de enige ware weg van God.

Hoofdstuk 6 gaat over de bijbel, het woord van God. Waar komt de bijbel vandaan? Door wie is het geschreven en wanneer? Is de bijbel wel betrouwbaar? Is de bijbel niet veranderd door de eeuwen heen?
Maar behalve het beantwoorden van deze vragen en het weerleggen van deze objecties ga ik ook echt in op de bijbel zelf. Ik geef een zeer uitgebreide analyse van het scheppingsverhaal (genesis 1 & 2) en vervolg dit met een samenvatting van de volledige bijbel. Als laatste behandel ik Christelijke misverstanden en ronduit heiligschennissen. Dit houdt ook een strenge zelf-kritiek in waarin ik in ga op het kwaad dat door de eeuwen is aangericht door de Christelijke kerk.

Hoofdstuk 7 zal een eind conclusie van het hele boek zijn waarin ik inga op de zin van het leven, het leven als een Christen en het evangeliseren.

Aan het einde van het boek geef ik verscheidene referenties, bronnen, videomateriaal,boeken en website die je nog verder kunnen helpen



Reacties die ik tot nu toe heb gehad:
van Robert, een Atheïstische vriend van mij:
Wauw, Lotte ik ben echt diep onder de indruk van je boek. Religie is iets wat me echt nooit geïnteresseerd heeft en ik was eigenlijk niet van plan om veel van je boek te lezen, maar toen ik eenmaal begon kon ik er nog maar moeilijk mee ophouden. Ik had echt geen idee hoeveel er achter het Christendom zat en dat er zoveel en zo'n uitgebreide verdediging van was. Het heeft mij echt wel aan het denken gezet over hoe ik zelf naar de wereld kijk. Ik begrijp nu wel waarom dit allemaal zo belangrijk voor je is. Het beeld dat het Christendom maar domme fantasieverhaaltjes voor oude en goedgelovige mensjes is, is in ieder geval definitief voorbij. Nogmaals, ik had dit echt nooit achter een religie gezocht. Lotte, je weet iemand wel aan het denken te zetten zeg.

Van Eline (onbekende die deze site toevallig vond)
Ik wist niet eens dat het bestaan van God te bewijzen viel of dat er zelfs maar argumenten voor God bestonden. Ik dacht altijd dat religie meer met emotie en gevoel te maken had. Ik vind het ook erg bijzonder hoe pakkend en duidelijk je schrijfstijl is Lotte, ik vind het zeer prettig lezen, al moet je er nog wel heel wat spelfouten uithalen ben ik bang. Ik merk al dat ik met een heel ander gevoel naar een kerkgebouw kijk wanneer ik er een zie. Ik kijk heel erg uit naar de rest van je boek. Waarom heb ik deze informatie nooit eerder geweten!




Kleine waarschuwing: Het boek is nu nog lang niet af en ik publiceer de hoofdstuk delen al voor ik ze heb nagekeken op spelling, grammatica, opmaak, etc om ze veilig te stellen in het geval er iets mis zou gaan met mijn computer. Dit houdt dus in dat het mogelijk is dat je een gedeelte kan lezen dat vol met spellingsfouten, grammaticale fouten en/of zonder opmaak is. Mijn excuses hiervoor, ik probeer dit zo snel mogelijk bij te werken.
Daarnaast is het, aangezien het boek nog niet af is, mogelijk dat de indeling van het boek nog veranderd; nieuwe hoofdstukken, herschrijvingen van hoofdstukken, etc.




Ik hoop dat dit boek een ommekeer in je leven zal zijn en je met nieuwe ogen naar de wereld kan laten kijken.



Johannes 8:32
Dan zult u de waarheid kennen en door de waarheid bevrijd worden."

-de woorden van Jezus Christus -